رئيس التحرير

يسري ابو غازي

رئيس مجلس الادارة

صفاء سمير
أخبار عاجلة

محكمة الجنايات بالجيزة تعاقب 6 متهمين بالسجن 10 سنوات في واقعة خطف شاب لإجباره على توقيع إيصالات أمانة

عاقبت محكمة الجنايات بالجيزة 6 متهمين في واقعة خطف شاب من داخل مطعم بشارع كورنيش النيل لإجباره على توقيع إيصالات أمانة، بالسجن لمدة 10 سنوات. صدر الحكم برئاسة المستشار مدحت فاروق خاطر وعضوية المستشارين محمد فريد وحسين محمود فخري، وسكرتارية صلاح سيد وممدوح عبد الرشيد.

وتبين من التحقيقات في القضية رقم 18673 لسنة 2023 أن المتهمين قاموا باختطاف المجني عليه بقيادة المتهم “س. إ” و5 آخرين.

وقال المجني عليه خلال التحقيقات: “اللي حصل إني أعرف (س. إ) من حوالي 16 سنة، كانت تربطني به علاقة عمل وجيرة، وكان فيه بينا شغل كتير من زمان في مجال المقاولات، وكان هو شغال في تقسيط الأجهزة الإلكترونية، وبياخد نسب من الشغل ده. كنت بشتغل معاه وبديله مبالغ مالية، وهو كان بيطلع لي منها صافي ربح، وده على حسب الاتفاق اللي بينا. في شهر ديسمبر 2022، عرفني على واحد اسمه (س. س) وخلاني أثق فيه في إني هعرف استثمر معاه فلوسي”.

وتابع: “لما اتعرفت عليه طلب مني مبلغ مالي قدره خمسة ملايين وتسعمائة ألف جنيه، مقابل إنه يشغلها في مول تجاري في الشيخ زايد، ويشتري فيلا في كومبوند يعيد بيعها تاني في مقابل ربح ثابت قدره 150 ألف جنيه. وبعدها بشهر فعلًا طلع لي صافي الربح ده، وقال لي لو عايز أعملك مصلحة تانية من محل تجاري وتجارة في فيلا في نفس الكومبوند المكسب بتاعها هيبقى زيادة، بس هيتأخر شوية. ساعتها هو عرض عليا أصل المبلغ وقدره 5,900,000 جنيه، وأنا رفضت عشان أقبل بالعرض التاني، وآخد الربح بتاع الفلوس دي”.

شاهد أيضاً

مصرع شخص وإصابة 2 آخرين فى مشاجرة بسبب خلافات سابقة فى الدقهلية

لقي شخص مصرعه، وأصيب 2 آخرين، إثر وقوع مشاجرة مع آخرين، داخل بحيرة المنزلة، بمحافظة …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *